Понуде делују повољно, а надлежни упозоравају на опрез због учесталих превара. Празнична грозница доноси талас попуста, али и искушења за потрошаче.

Трговци у Србији су последњих неколико година прихватили традицију која је дошла са Запада, и приближили се европској пракси када је реч о попустима.

У Србији, оглашавање продаје под називом "Црни петак" спада у акцијску продају по Закону о трговини и трговци су у обавези су да се придржавају законских одредби које забрањују привидно снижење цене робе

Очекује се и раст онлине продаје, што неки виде као велики изазов за мале продавнице.

Већ данима траје махнито оглашавање снижења цена, али и поред заиста добрих понуда које се могу очекивати, стручњаци кажу да треба бити хладне главе како би се пробили кроз хиљаде оних које то нису.

Имајући у виду и уобичајену праксу да трговци пред попуст неретко подигну цене, будите опрезни и размислите да ли вам и шта заиста треба.

Фото: Shutterstock

 

То је уједно најважнији савет нашег саговорника Марка Драгића, правног саветника при Националном удружењу потрошача (НОПС).

Несавесни трговци могу да искористе дан великих попуста како би нас преварили, рекао нам је он.

На пример, није исто написати "снижење" и "распродаја". Термин распродаја се може користити једино у случају када трговац затвара продавницу или када престаје да се бави том делатношћу.

Према његовим речима, потрошачи требало да обрате пажњу на реалну цену производа, односно да провере колико је износила претходна цена и упореде да ли је понуђени попуст за њих оправдан.

Драгић је раније истакао да је Црни петак маркетиншки трик, као и да ће се попусти у нашој земљи кретати највише до 30 одсто, као и претходних година.

Фото: Shutterstock

 

- Искористили су назив са Запада да се дан рекламира као "црни петак". Не могу се сутра очекивати већи попусти од оних који се тренутно рекламирају, односно максимално до 30 одсто. Можемо да очекујемо редовно викенд снижење - указује Драгић.

Са друге стране, каже, на Западу се попусти крећу од 70 до 80 одсто, примењују се само тог дана, што можемо назвати правим "црним петком". Драгић каже, такође, да према закону постоје санкције за купце који су непосредно пре "црног петка" подизали цене производа да би их тај дан спустили, док тржишна инспекција ради у складу са својим капацитетима.

Да ли су та снижења реално велика или је у питању само "маркетиншка манипулација" остаје нам да се уверимо колико у овај петак.

Домаћи стручњаци за маркетинг упозоравају купце да мисле на новчанике и не дозволе да их заварају маркетиншки трикови са попустима који често баш и нису онолики колико се најављује, па чак ни колико пише у излозима.

Фото: Shutterstock

 

У циљу сигурног коришћења картица и свих њихових погодности потребно је едуковати се и информисати се о најчешћим врстама превара путем којих криминалци настоје да прикупе и злоупотребе податке.

Како је настао празник купохоличара и име Black Friday

Све до шесдесетих година прошлог века Black Friday није имао овај назив, који је усвојен тек пре нешто више од две деценије када су трговци покушавали да мотивишу људе да купују петком још од краја 19. и почетком 20. века. У то време, било је врло распрострањено да многе робне куће, као што су Macy’s i Eaton’s, спонзоришу параде које су се одржавале после Дана захвалности.

Те параде представљале су највећи део оглашивачких кампања уочи Божића, а резултирале би тиме да мноштво људи оде да купује у поменутим продавницама, односно робним кућама.

Фото: Shutterstock

 

Временом је ова пракса постала одомаћена, неписано правило ког су се придржавале све веће робне куће, које су одлагале божићне оглашивачке кампање до након Дана захвалности, а посебно до тренутка када се поменуте параде заврше.

Зашто је Црни петак "црн"?

Термин Black Friday чак и када се појавио, није био популаран још две деценије. Постоји неколико верзија настанка његовог порекла, а највероватнија је она која каже да су му такав назив наденули полицајци, возачи аутобуса и таксисти, који су стрепели од загушења у саобраћају и огромног броја људи на улицама након Дана захвалности.

Назив Црни петак одомаћио се међу онима на које су утицале саобраћајне и гужве на улицама, а "црна“ је била и субота након Црног петка. 1961. године један градски представник из Филаделфије, сматрајући да се придев "црни“ не уклапа у позитивну пословну конотацију, предлаже усвајање назива "Велики петак“ и "Велика субота“ Међутим, ти називи никада нису заживели.

Фото: Shutterstock

 

Американцима је ово тек почетак вишедневног шопинга

Сезона празничних куповина у САД званично је почела у четвртак прославом празника Дан захвалности, а наставља се данас када милиони Американаца нагрну у потрагу за огромним попустима, зато је Black Friday увек првог петка после Дана захвалности.

Иако трговци рачунају на опоравак продаје због застоја који је трајао претходних месеци, они проматрају стање и изван оквира економских података, смишљајући начине како да повећају продају и претекну друге трговце.

Фото: Shutterstock

 

Међутим, чињеница је и да тај тренд у САД полако јењава у односу на године раније, а у Србији, чини се, тек сад доживљава експанзију. Међутим, чини се да га тумачимо на наш начин. Па тако попусти трају само тај дан, или евентуално три, док попусти не иду много доле од сталних цена.

Временски притисак и ограничене залихе

Ограничено време за куповину, сат који откуцава, осмишљено је како би купци били под притиском да купују брзо, пре него што добро размисле. Ако немате времена за истраживање тада нећете сумњати да нешто није у реду с понудом. Због тога стручњаци кажу да је важно раније проверити да ли је могућ бесплатан повраћај производа.

Ствари нису увек повољне када им додате трошкове доставе. Такође, треба проверити који је рок доставе јер се може догодити да незнатно јефитнији производ из Кине чекате бесконачно.

Исто тако се савет је да се не плаћа унапред или на интернет страницама које вам нису познате јер би могла бити реч о лажним понудама. И на крају, када завршите с куповином, избришите колачиће како би отежали трговцима да направе свеоубухватне профиле ваших потрошачких навика.

Фото: Shutterstock

 

Дан након Црног петка, у САД-у се обележава Субота малих предузетника или Смалл Бусинесс Сатурдаy. Сајбер понедељак (Cyber Monday) одвија се два дана касније и подразумева снижења за онлајн куповине.

Коначно, најскорије је настао и Доброворни уторак (Giving Tuesday) како би се потрошачи подстакли да помогну другима кроз донације и волонтерски рад.

У Србији, оглашавање продаје под називом "Црни петак" спада у акцијску продају по Закону о трговини и трговци су у обавези су да се придржавају законских одредби које забрањују привидно снижење цене робе.

(Блиц)

БОНУС ВИДЕО: