Ponude deluju povoljno, a nadležni upozoravaju na oprez zbog učestalih prevara. Praznična groznica donosi talas popusta, ali i iskušenja za potrošače.

Trgovci u Srbiji su poslednjih nekoliko godina prihvatili tradiciju koja je došla sa Zapada, i približili se evropskoj praksi kada je reč o popustima.

U Srbiji, oglašavanje prodaje pod nazivom "Crni petak" spada u akcijsku prodaju po Zakonu o trgovini i trgovci su u obavezi su da se pridržavaju zakonskih odredbi koje zabranjuju prividno sniženje cene robe

Očekuje se i rast online prodaje, što neki vide kao veliki izazov za male prodavnice.

Već danima traje mahnito oglašavanje sniženja cena, ali i pored zaista dobrih ponuda koje se mogu očekivati, stručnjaci kažu da treba biti hladne glave kako bi se probili kroz hiljade onih koje to nisu.

Imajući u vidu i uobičajenu praksu da trgovci pred popust neretko podignu cene, budite oprezni i razmislite da li vam i šta zaista treba.

Foto: Shutterstock

 

To je ujedno najvažniji savet našeg sagovornika Marka Dragića, pravnog savetnika pri Nacionalnom udruženju potrošača (NOPS).

Nesavesni trgovci mogu da iskoriste dan velikih popusta kako bi nas prevarili, rekao nam je on.

Na primer, nije isto napisati "sniženje" i "rasprodaja". Termin rasprodaja se može koristiti jedino u slučaju kada trgovac zatvara prodavnicu ili kada prestaje da se bavi tom delatnošću.

Prema njegovim rečima, potrošači trebalo da obrate pažnju na realnu cenu proizvoda, odnosno da provere koliko je iznosila prethodna cena i uporede da li je ponuđeni popust za njih opravdan.

Dragić je ranije istakao da je Crni petak marketinški trik, kao i da će se popusti u našoj zemlji kretati najviše do 30 odsto, kao i prethodnih godina.

Foto: Shutterstock

 

- Iskoristili su naziv sa Zapada da se dan reklamira kao "crni petak". Ne mogu se sutra očekivati veći popusti od onih koji se trenutno reklamiraju, odnosno maksimalno do 30 odsto. Možemo da očekujemo redovno vikend sniženje - ukazuje Dragić.

Sa druge strane, kaže, na Zapadu se popusti kreću od 70 do 80 odsto, primenjuju se samo tog dana, što možemo nazvati pravim "crnim petkom". Dragić kaže, takođe, da prema zakonu postoje sankcije za kupce koji su neposredno pre "crnog petka" podizali cene proizvoda da bi ih taj dan spustili, dok tržišna inspekcija radi u skladu sa svojim kapacitetima.

Da li su ta sniženja realno velika ili je u pitanju samo "marketinška manipulacija" ostaje nam da se uverimo koliko u ovaj petak.

Domaći stručnjaci za marketing upozoravaju kupce da misle na novčanike i ne dozvole da ih zavaraju marketinški trikovi sa popustima koji često baš i nisu onoliki koliko se najavljuje, pa čak ni koliko piše u izlozima.

Foto: Shutterstock

 

U cilju sigurnog korišćenja kartica i svih njihovih pogodnosti potrebno je edukovati se i informisati se o najčešćim vrstama prevara putem kojih kriminalci nastoje da prikupe i zloupotrebe podatke.

Kako je nastao praznik kupoholičara i ime Black Friday

Sve do šesdesetih godina prošlog veka Black Friday nije imao ovaj naziv, koji je usvojen tek pre nešto više od dve decenije kada su trgovci pokušavali da motivišu ljude da kupuju petkom još od kraja 19. i početkom 20. veka. U to vreme, bilo je vrlo rasprostranjeno da mnoge robne kuće, kao što su Macy’s i Eaton’s, sponzorišu parade koje su se održavale posle Dana zahvalnosti.

Te parade predstavljale su najveći deo oglašivačkih kampanja uoči Božića, a rezultirale bi time da mnoštvo ljudi ode da kupuje u pomenutim prodavnicama, odnosno robnim kućama.

Foto: Shutterstock

 

Vremenom je ova praksa postala odomaćena, nepisano pravilo kog su se pridržavale sve veće robne kuće, koje su odlagale božićne oglašivačke kampanje do nakon Dana zahvalnosti, a posebno do trenutka kada se pomenute parade završe.

Zašto je Crni petak "crn"?

Termin Black Friday čak i kada se pojavio, nije bio popularan još dve decenije. Postoji nekoliko verzija nastanka njegovog porekla, a najverovatnija je ona koja kaže da su mu takav naziv nadenuli policajci, vozači autobusa i taksisti, koji su strepeli od zagušenja u saobraćaju i ogromnog broja ljudi na ulicama nakon Dana zahvalnosti.

Naziv Crni petak odomaćio se među onima na koje su uticale saobraćajne i gužve na ulicama, a "crna“ je bila i subota nakon Crnog petka. 1961. godine jedan gradski predstavnik iz Filadelfije, smatrajući da se pridev "crni“ ne uklapa u pozitivnu poslovnu konotaciju, predlaže usvajanje naziva "Veliki petak“ i "Velika subota“ Međutim, ti nazivi nikada nisu zaživeli.

Foto: Shutterstock

 

Amerikancima je ovo tek početak višednevnog šopinga

Sezona prazničnih kupovina u SAD zvanično je počela u četvrtak proslavom praznika Dan zahvalnosti, a nastavlja se danas kada milioni Amerikanaca nagrnu u potragu za ogromnim popustima, zato je Black Friday uvek prvog petka posle Dana zahvalnosti.

Iako trgovci računaju na oporavak prodaje zbog zastoja koji je trajao prethodnih meseci, oni promatraju stanje i izvan okvira ekonomskih podataka, smišljajući načine kako da povećaju prodaju i preteknu druge trgovce.

Foto: Shutterstock

 

Međutim, činjenica je i da taj trend u SAD polako jenjava u odnosu na godine ranije, a u Srbiji, čini se, tek sad doživljava ekspanziju. Međutim, čini se da ga tumačimo na naš način. Pa tako popusti traju samo taj dan, ili eventualno tri, dok popusti ne idu mnogo dole od stalnih cena.

Vremenski pritisak i ograničene zalihe

Ograničeno vreme za kupovinu, sat koji otkucava, osmišljeno je kako bi kupci bili pod pritiskom da kupuju brzo, pre nego što dobro razmisle. Ako nemate vremena za istraživanje tada nećete sumnjati da nešto nije u redu s ponudom. Zbog toga stručnjaci kažu da je važno ranije proveriti da li je moguć besplatan povraćaj proizvoda.

Stvari nisu uvek povoljne kada im dodate troškove dostave. Takođe, treba proveriti koji je rok dostave jer se može dogoditi da neznatno jefitniji proizvod iz Kine čekate beskonačno.

Isto tako se savet je da se ne plaća unapred ili na internet stranicama koje vam nisu poznate jer bi mogla biti reč o lažnim ponudama. I na kraju, kada završite s kupovinom, izbrišite kolačiće kako bi otežali trgovcima da naprave sveoubuhvatne profile vaših potrošačkih navika.

Foto: Shutterstock

 

Dan nakon Crnog petka, u SAD-u se obeležava Subota malih preduzetnika ili Small Business Saturday. Sajber ponedeljak (Cyber Monday) odvija se dva dana kasnije i podrazumeva sniženja za onlajn kupovine.

Konačno, najskorije je nastao i Dobrovorni utorak (Giving Tuesday) kako bi se potrošači podstakli da pomognu drugima kroz donacije i volonterski rad.

U Srbiji, oglašavanje prodaje pod nazivom "Crni petak" spada u akcijsku prodaju po Zakonu o trgovini i trgovci su u obavezi su da se pridržavaju zakonskih odredbi koje zabranjuju prividno sniženje cene robe.

(Blic)

BONUS VIDEO: