No, novo istraživanje koje su sproveli naučnici sa MIT-ovog Media Laba donosi zabrinjavajuće rezultate. Korišćen je elektroencefalograf (EEG), uređaj koji beleži električnu aktivnost mozga, a rezultati su pokazali da su korisnici ChatGPT-a imali najnižu moždanu aktivaciju te su dosledno postizali lošije rezultate na neurološkom i jezičkom nivou, pa i na nivoru ponašanja, piše Tajm.
Posledice korišćenja ChatGPT-ja
Tokom nekoliko meseci korisnici ChatGPT-ja postajali su sve manje angažovani pri pisanju eseja, često se na kraju studije oslanjajući gotovo isključivo na "kopi-pejst" metode.
U istraživanju je učestvovalo 54 ispitanika starosti od 18 do 39 godina, koji su bili podeljeni u tri grupe. Prva grupa koristila je ChatGPT za pisanje eseja, druga se služila Guglovom tražilicom, a treća nije imala nikakav spoljni alat.
Foto: Shutterstock
Tajm navodi: "Istraživači su pomoću EEG-a pratili moždanu aktivnost u 32 regije mozga te su utvrdili da je od sve tri grupe najnižu aktivaciju pokazivala upravo ona koja je koristila ChatGPT. Tokom više meseci, korisnici su pokazivali sve manju kognitivnu angažovanost te su se sve više oslanjali na kopiranje sadržaja."
Zaključak naučnog rada upozorava da korištenje AI alata poput ChatGPT-ja potencijalno može da imati štetne posledice, posebno za mlađe korisnike, čiji se mozak još razvija. Ranija istraživanja već su pokazala da se kod nekih korisnika razvija osećaj usamljenosti tokom dužeg korišćenja ChatGPT-ja kao sagovornika. Ovi rezultati dolaze nakon niza izveštaja koji su izazvali zabrinutost, među njima i onaj da deca razvijaju "romantične veze" s AI četbotovima, na što su upozorile organizacije za zaštitu mladih.
Pročitajte još
Foto: Tanjug/AP
Korisnici ChatGPT-a podelili su svoja iskustva na društvenim mrežama pa je jedan od njih napisao: "ChatGPT je zapravo iznenađujuće moćan alat za samorefleksiju. Mnogi su ga koristili kako bi istražili vlastite misli i došli do spoznaja. Svakako vredi pokušati ako vas zanima upoznavanje samog sebe".
Svoje mišljenje podelio je i jedan profesionalni dizajner: "Ne uzima u obzir način na koji živite u prostoru, kontekst lokacije ili orijentaciju prema suncu. Rezultat je lepa slika, ali bez pravog sadržaja".
"LJudi čeznu za potvrdom, podrškom, ljubavlju, žele da budu viđeni i sada su to pronašli u četbotu. To je opasno jer je varljivo, lako privuče ljude, a oni često nemaju dovoljno samosvesti pa svaka pohvala od veštačke inteligencije zvuči kao pesma za njihovo slomljeno srce", komentarisala je jedna osoba.