Na današnji dan 1988. godine napustio nas je veliki Enco Ferari, trkač, vizionar i osnivač najveće automobilske imperije.
Preminuo je u svom Maranelu od leukemije, a po njegovoj želji, vest o smrti objavljena je tek dva dana kasnije. NJegov privatni život, obeležen kontrastima između javnog uspeha i ličnih tragedija, ostaje jednako fascinantan kao i njegova profesionalna karijera.
Ferari potiče iz bogate porodice koja nikada nije oskudevala ni u čemu. Sve do Prvog svetskog rata kada su muški članovi familije Ferari otišli da brane otadžbinu. Enco je tada za dlaku izbegao smrt, ali ne i njegovi otac i brat koji su poginuli na ratištu.
Porodica je ubrzo bankrotirala, a Enco se sa majkom i sestrom našao na rubu egzistencije. Onda je uzeo stvar u svoje ruke i odlučio da ostvari dečački san i veliku životne želju pretvori u delo.
Foto: Vikipedija/Javno vlasništvo
Enco je živeo brzo, u svetu bez kočnica i zbog toga je često znao da bude na udaru mnogih kojima je njegova popularnost smetala. Il Komandatore rođen je 18. februara 1898. godine u Modeni.
Pročitajte još
Već sa 10 godina poželeo je da vozi automobilske trke, ali je Prvi svetski rat odložio ostvarenje tog cilja. Bio je artiljerac u italijanskoj vojsci, kao i automehaničar i čuvar magaraca.
Ferari je otpušten iz vojske 1918. nakon što je oboleo od teškog oblika gripa, bolesti koja je dve godine ranije odnela živote njegovog oca i starijeg brata Alfreda.
Obećao je da će zbog otkaza da se osveti Fijatu
Posle rata, prvi posao je dobio u Fijatu, gde se nije dugo zadržao. Jedni kažu da je samo volontirao, drugi da je ubrzo dobio otkaz. U svakom slučaju, još tada se zakleo da će se osvetiti Fijatu.
Slobodno vreme je koristio da ide od trke do trke, a počeo je da se druži i sa najboljim vozačima kojih je u Italiji bilo dosta. Priliku je dobio u timu Alfa Romeo kojem je doneo brojne pobede u kružnim trkama i relijima. Međutim, njegov san je bio da postane zastupnik i prodavac Alfe Romeo.
Foto: Vikipedija/Javno vlasništvo
Godine 1923. venčao se sa Laurom Dominikom Garelo, koja je bila iz bogate porodice. Enco je u Laurinom novcu video priliku da pokrene imperiju. Prijatelji su ga ubeđivali da ne ulazi u brak, jer su za Lauru govorili da je prostitutka, ali je on rekao da mu “nije bitno sa kim je bila pre njega, sve dok može da mu pomogne u poslu”.
Foto: Vikipedija/Javno vlasništvo
Brak je bio ispunjen izazovima, posebno zbog Encovih afera i posvećenosti i trkama. NJihov odnos dodatno se pogoršao nakon smrti sina Dina 1956. godine, ali je Laura ostala uključena u kompaniju, često imajući značajnu ulogu u poslovnim odlukama.
Povukao se u sebe posle smrti sina Dina
Dino je preminuo u 24. godini od mišićne distrofije. Enco je postao povučeniji, svakodnevno posećujući Dinov grob, a njegovu kancelariju pretvorio je u svojevrsni hram posvećen sinu. Brak je trajao do Laurine smrti 1978. godine. Prema nekim izvorima, Enco je brak tretirao s određenom ravnodušnošću, a postoje tvrdnje da je nakon Laurinog pokušaja samoubistva naredio mehaničarima koji su je spasli da je "ostave u vodi" ako to ponovo pokuša.
Enzo je u braku imao dugogodišnju vezu s Linom Lardi, koja je radila u njegovoj fabrici. S njom je dobio sina Pjera 22. maja 1945. Zbog zakona o razvodu u Italiji tog vremena, Enco nije mogao javno da priznati Pjera kao svog sina sve do Laurine smrti. Bio je poznat i po brojnim aferama, a najveće kontroverze donela je njegova veza sa Fijamom Breski, udovicom Ferarijevog vozača Luiđija Musoa koji je poginuo u trci. Uprkos svojoj javnoj ličnosti i uspehu, Enco Ferari je bio veoma privatan čovek, često se skrivajući iza tamnih naočara.
Foto: Vikipedija/Javno vlasništvo
Većinu života proveo je u Modeni i Maranelu, izbegavajući reflektore. Često su ga opisivali kao kompleksnu ličnost, sa snažnom voljom i sposobnošću da manipuliše ljudima oko sebe, kako u poslu, tako i u privatnom životu.
Ferarijev amblem skinut sa vojnog aviona iz Prvog svetskog rata
Enco je mir i slobodu pronašao u poslu, pa je tako napravio trkčaku zver za Alfu Romeo, model P1, preteču Formule 1.
Nakon tragične pogibije Encovog prijatelja u tom modelu automobila, odlučio je da ga preradi. Tako je nastao model P2, najbrži automobil tog vremena, piše “Indeks”.
Fiat mu je ponudio mesto u svom timu, ali Enco je odbio svog bivšeg poslodavca. Nakon jedne pobede na poklon je dobio amblem konja u propinjanju, koji je krasio avion najvećeg italijanskog letačkog asa u Prvom svetskom ratu, Frančeska Barake. Amblem je skinut s Barakinog aviona, koji se misteriozno srušio u ratu, a kasnije je postao grb kompanije Ferari.
Foto: Vikipedija/Javno vlasništvo
Alfu je napustio 1937. godine kada je osnovao kompaniju “Auto Avio Costruzioni” koja je, pored automobila, pravila i razne delove za fašističku vladu Benita Musolinija.
Fabrika je uništena u savezničkom bombardovanju, a novu je posle rata napravi u Maranelu gde je i danas sedište Ferarija.
Foto: Vikipedija/Javno vlasništvo
Da bi se rešio povezanosti s fašističkom prošlosti, Enco je 1947. osnovao novu kompaniju pod svojim imenom – Ferari. Sve posle toga je deo automobilske istorije koju je stvarao punih 90 godina, sve do smrti 14. avgusta 1988.
Prvi automobil koji je nosio njegovo ime počeo je da se proizvodi 2003. godine kao Enco Ferari.
Italijanska mafija pokušala da ukrade njegov leš
Grupa italijanskih mafijaša uhapšena je jer su pokušali da ukradu telo Enca Ferarija, velikana automobilske industrije, kako bi od bogataške porodice i čuvene fabrike uzela otkup.
Uhapšena grupa kriminalaca je deo mreže trgovaca drogom i oružjem, ali da često primenjuju i iznudu i reket.
Foto: Jutjub printskrin/Gumbal
Rivalstvo mitskih razmera
Inače, rivalstvo između "Lambordžinija" i "Ferarija", kompanija koje prave neke od najlepših automobila na svetu, u to vreme poprimilo je mitske razmere.
Ferari je u javnosti pažljivo hvalio vozače koji rizikuju svoje živote za njegov tim, insistirajući na tome da su za svaku dobijenu trku podjednako zaslužni automobil i vozač.
Međutim, njegov dugogodišnji prijatelj i računovođa kompanije Karlo Benci rekao je da je u privatnom životu Ferari govorio „da je automobil zaslužan za svaki uspeh”.