Uoči praznika, jedno od najčešćih pitanja među vernicima jeste da li je kićenje novogodišnje jelke u suprotnosti sa pravoslavnom tradicijom. Iako se mišljenja često razlikuju, crkva na ovo pitanje daje jednostavan, ali duboko simboličan odgovor.

Prečasni jerej inž. hadži Željko Jovanović objašnjava da jelka sama po sebi nije greh niti razlog za osudu, ali naglašava da pravoslavni vernici imaju svoj glavni praznični simbol - badnjak. Ipak, zanimljiva legenda iz ruske tradicije otkriva da i jelka ima svoje posebno simboličko mesto među običajima, zbog čega su je mnogi hrišćani s vremenom prihvatili kao deo zimskog prazničnog ugođaja.

Foto: Profimedia

 

 

Da li je greh kititi jelku?

Prečasni jerej inž. hadži Željko Jovanović kaže:

- Kalendarska nova godina pada nedelju dana pred proslavu jednog od naših najradosnijih praznika Božić i mi pravoslavni hrišćani pred Božić kitimo badnjak, unosimo ga u kuću, stavljamo ispod njega slamu, žito, kukuruz i time se trudimo da simbolizujemo Vitlejemsku pećinu.

E sad, dešava se da ljudi u novoj godini kite i jelku. Ja sam čuo za jednu tradiciju, to je legenda u stvari u Rusiji, da kada se Gospod rodio u Vitlejemskoj pećini, da su mu ljudi prineli darove razne, ali mu je i priroda prinela od svojih darova. Tako je jabuka dala svoj plod, kruška svoj, a jelka nije imala šta da prinese.

I onda se zvezda sažalila na nju i obasjala je da je ona sva sija toga dana, da ima u tom sjaju, lepoti, da to prinese Gospodu. I eto, to kićenje jelke donekle to simbolizuje. Uvek na vrh jelke stavljamo onu zvezdu koja to na neki način simbolizuje - tu zvezdu koja je vodila mudrace.

Tako da na taj način ljudi isto iskazuju ljubav, ali mi pravoslavni hrišćani ipak kitimo, ukrašavamo badnjak.

BONUS VIDEO: