On je to rekao nakon navodnog ometanja GPS signala aviona u kojem se nalazila predsednica Evropske komisije Ursula fon der Lajen na putu ka Bugarskoj, prenosi Rojters.

Pored toga, kazao je i da NATO pojačava aktivnosti kada je u pitanju hibridna i sajber pretnja, prenosi britanski Gardijan.

- Oduvek sam mrzeo reč hibrid, jer zvuči tako umiljato, ali hibrid je upravo to - ometanje komercijalnih aviona sa potencijalno katastrofalnim posledicama, pokušaj atentata na velikog industrijalca u jednoj od zemalja saveznica NATO-a, napad na nacionalnu zdravstvenu službu u Ujedinjenom Kraljevstvu.

Ovo nisu mali, nežni incidenti. Ovo su ogromni incidenti koji imaju ogroman uticaj - rekao je šef NATO.

Rute je insistirao da NATO „radi danonoćno da se suprotstavi ovome, da ovo spreči i da se uveri da se to neće ponoviti“, prenosi Gardijan.

Upućujući oštro upozorenje Evropi, dodao je, govoreći o povećanju izdataka za odbranu:

Foto: Profimedia

 

- Ne radimo ovo samo za pažnju jednog Trampa, već radimo ovo zato što... pretnja od Rusa raste svakog dana.

Nemojmo biti naivni. Ovo bi jednog dana moglo da uključi i Luksemburg, ili moju zemlju, Holandiju. Sada smo svi bezbedni. Mislimo da smo daleko od Rusije, ali smo veoma blizu.

A najnovija ruska raketna tehnologija, na primer, razlika sada između Litvanije na prvoj liniji fronta i Luksemburga, Haga ili Madrida je 5 do 10 minuta.To je vreme koje je potrebno ovoj raketi da stigne do ovih delova Evrope. Dakle, svi smo pod direktnom pretnjom od Rusa, svi smo sada na Istočnom krilu, bez obzira da li živite u Londonu ili u Talinu... više nema razlike - zaključio je Rute.

Foto: Profimedia

 

Podsetimo, bugarska vlada je saopštila da je GPS signal izgubljen dok je avion Fon der Lajen prilazio Plovdivu na jugu Bugarske, što je nateralo kontrolore letenja da pređu na kopnene navigacione sisteme kako bi osigurali bezbedno sletanje.

Incident se dogodio dok je Fon der Lajen bila na četvorodnevnoj turneji po državama članicama EU koje se graniče sa Rusijom.

Ranije danas oglasio se i Flightradar24, popularna platforma za praćenje letova.

Foto: Profimedia, Shutterstock, X/Flightradar24

 

Naime, Flightradar24 navodi da je transponder aviona prijavio dobar kvalitet GPS signala od poletanja do sletanja. Komentarišući navode da je avion kružio oko aerodroma sat vremena, platforma ističe da je let trebalo da traje 1 sat i 48 minuta, a zapravo je trajao1 sat i 57 minuta.

- Transponderski signal koji avion prenosi sadrži NIC vrednost. NIC vrednost kodira kvalitet i konzistentnost navigacionih podataka koje avion prima. Flightradar24 koristi ove NIC vrednosti da bi kreirao GPS mapu smetnji. Let sa Ursulom fon der Lajen je prenosio dobru NIC vrednost od poletanja do sletanja - objasnili su. 

Mapu smetnji možete pogledati OVDE.

Foto: Profimedia

 

Ranije su ovaj navodni incident, prema pisanju Fajnenšel tajmsa, trojica zvaničnika opisala kao rusku operaciju ometanja.

- Čitav aerodromski prostor je ostao bez GPS-a - rekao je jedan od zvaničnika.

Bugarska uprava za upravljanje vazdušnim saobraćajem potvrdila je incident i napomenula da je došlo do značajnog povećanja GPS ometanja od februara 2022. godine.

- Ometanje ometa tačan prijem signala, što dovodi do raznih operativnih izazova za avione i zemaljske sisteme. 

Portparol Kremlja Dmitrij Peskov rekao je za Fajnenšel tajms da su „informacije netačne“

BONUS VIDEO: