Iako će evropski lideri razmotriti najmanje dve opcije za finansiranje Ukrajine, bez sumnje je najverovatnija opcija korišćenje zamrznute ruske imovine za kredite Ukrajini. To je opcija A, ali podrška Belgije, na čijoj se teritoriji nalazi najveći deo ove imovine, još uvek nije obezbeđena.
Ruske pretnje i upozorenja iz Mađarske i Slovačke, koje većina diplomata iz drugih zemalja smatra ruskim trojanskim konjima u EU, više nisu nešto što lideri uzimaju u obzir - vremenski pritisak je takav da moraju da donesu konačnu odluku.
Belgija se do sada protivila korišćenju zamrznute imovine kao dela reparacija jer se plaši pravnih posledica koje bi mogle rezultirati obavezom Belgije da nadoknadi tu imovinu kada se jednog dana ukinu sankcije protiv Rusije. Ideja da EU donese odluku kvalifikovanom većinom, što bi zaobišlo Belgiju, iako bi to možda bilo pravno moguće, nije poželjna.
Belgija ne želi da ostane isključivo odgovorna za neuspeh ovog samita Evropske unije. Zato se i Belgijanci nadaju da će lideri EU pronaći rešenje koje bi ravnomerno podelilo rizik među članicama Unije.
Predsednik Evropskog saveta Antonio Košta zvučao je uvereno pre samita da će se pronaći rešenje.
Pročitajte još
Foto: Profimedia
- Ono što mogu da vas uverim jeste da ćemo na ovom raditi ceo dan, a ako bude potrebno i sutra. Ali nećemo napustiti ovaj samit bez konačne odluke o obezbeđivanju finansiranja Ukrajine za 2026. i 2027. godinu - rekao je Kosta.
Šef Evropskog saveta je rekao da je belgijski premijer Bart de Vever izrazio legitimne i važne zabrinutosti, ali je dodao da je moguće rešenje koje bi zaštitilo i Belgiju.
De Vever je takođe u četvrtak ujutru nagovestio da želi rešenje. Rekao je da se Belgiji ne sviđa ideja o kreditu za reparacije, ali da ako se rizik podeli i Belgija bude zaštićena, moguće je premostiti postojeći jaz neslaganja.
- Uradićemo to jer bi alternativa - bez rešenja, bez finansiranja za Ukrajinu - značila kolaps te zemlje i samim tim geopolitički neuspeh Evropske unije, što bi bila katastrofa koju ćemo osećati godinama - rekao je šef belgijske vlade.
Foto: Profimedia
Alternativa korišćenju zamrznute ruske imovine je zajedničko zaduživanje EU za finansiranje Ukrajine, opcija koja je neprihvatljiva za mnoge države članice. Mnogi diplomate smatraju da se ova opcija pominje kao vrsta pritiska da se prihvati opcija A, koja je ipak korišćenje zamrznute ruske imovine.
Pored Ukrajine, lideri EU će razgovarati i o višegodišnjem finansijskom okviru EU, temi koja izaziva duboke podele. Toliko da mnoge zemlje čak ne žele da postave rok do kraja 2026. godine za postizanje dogovora o višegodišnjem budžetu EU.
Foto: Profimedia
Evropska komisija je predložila višegodišnji okvir za period od 2028. do 2034. godine. Prema ovom predlogu, budžetski okvir EU za sedam godina trebalo bi da iznosi oko dva biliona evra (2.000 milijardi evra), što bi bilo približno oko 285 milijardi evra godišnje. Evropska komisija je spojila prethodnih 52 programa u 16, što predstavlja kao „pojednostavljenje“ koje bi trebalo da olakša korišćenje sredstava i poveća efikasnost. Najveći omotač od 865 milijardi biće „Nacionalni i regionalni plan partnerstva“, odnosno onaj u kome će kohezija i poljoprivreda biti spojeni u jedan nacionalni omotač. Uslovi za korišćenje se takođe menjaju, uvode se nove mere zaštite kako bi se korišćenje uslovilo poštovanjem vladavine prava. Sve ideje koje Evropska komisija nije detaljno objasnila dodatno zbunjuju neke države članice i potencijalne korisnike.
Ovo će biti prva debata lidera EU o predlogu Evropske komisije za višegodišnji finansijski okvir.